Co to jest dopalacz i do czego służy?
Jest to urządzenie elektroniczne przeznaczone do przyczep kempingowych i kamperów, które usprawnia cykl ładowania, przyspiesza go i ostatecznie wydłuża żywotność akumulatora trakcyjnego.
Wspominając o cyklu ładowania, ważne jest, aby wiedzieć, że boostery mają kilka faz ładowania, które są określane jako IUoU. Ta charakterystyka ładowania zapewnia, że wzmacniacz dostarcza prąd w różnych fazach, aby naładować akumulator trakcyjny w przyczepie kempingowej tak, aby był jak najbardziej wydajny. W dużym uproszczeniu oznacza to, że charakterystyka ładowania IUoU sprawia, że akumulator ładuje się szybciej, wydajniej i pozbywa się nagromadzonego siarczanu, który uszkadza akumulator i przyspiesza zmniejszenie jego pojemności.
Korzyści z używania boostera są szczególnie widoczne podczas ładowania przez długi czas. Na przykład zimą, gdy konwencjonalna ładowarka ładuje akumulator tym samym prądem, booster wysyła do akumulatora zmienne napięcie (pływające), utrzymując go w najlepszym możliwym stanie i ponownie zapobiegając tworzeniu się siarczanów.
Jak wybrać booster?
Podstawowym parametrem przy wyborze boostera jest jednoznacznie to, czy chcemy go używać w kamperze, czy w przyczepie kempingowej. Kolejnym parametrem jest typ akumulatora, który ma być ładowany za pomocą boostera, a także jego pojemność. Sterowanie każdego wzmacniacza umożliwia wybór ładowania kilku typów akumulatorów, od zalanych po LiFePO4.
Dla każdego typu akumulatora wzmacniacz ma odpowiedni prąd ładowania i napięcie dla danej fazy. Wartość prądu ładowania jest kluczowa dla akumulatora - tylko dokładny prąd ładowania zapewni jakość i szybkość ładowania bez uszkodzeń i strat.
i szybkie ładowanie bez uszkodzenia lub utraty pojemności akumulatora trakcyjnego. Dane
prąd ładowania
i typ akumulatora są w większości przypadków identyfikowalne na etykiecie bezpośrednio na akumulatorze.
Instalacja wzmacniacza w kamperze jest znacznie bardziej powszechna niż w przyczepie kempingowej. Wymagania dotyczące rozładowywania i ładowania akumulatora są znacznie wyższe w przypadku kamperów. Dużą zaletą boostera jest możliwość znacznie szybszego naładowania akumulatora; nawet podczas jazdy na stosunkowo krótkim dystansie, booster może dość dobrze naładować akumulator kampera podczas podróży. W przypadku kamperów, ładowanie dotyczy zarówno wzmacniacza, jak i akumulatora silnika. Większość boosterów ma gniazda dla obu akumulatorów, więc około 20% mocy boostera można wykorzystać do ładowania akumulatora silnika podczas jazdy.
Jak odróżnić akumulatory i ich ładowanie za pomocą boostera?
Pojemność i typ akumulatora mają kluczowe znaczenie dla prawidłowego działania wzmacniacza w systemie, a każdy wzmacniacz ma zakres możliwych akumulatorów, do których jest przeznaczony i które może ładować. W praktyce, na przykład Büttner Elektronik MT 1215 jest przeznaczony do akumulatorów o pojemności od 40 Ah do 170 Ah i maksymalnym prądzie ładowania 15 A. Inny booster - Büttner Elektronik MT 1220 - jest przeznaczony do akumulatorów o pojemności od 65 Ah do 240 Ah i maksymalnym prądzie ładowania 20 A. W ten sposób różnią się boostery w naszej ofercie, z wyborem boosterów o prądzie ładowania do 90 A.
Aby dać ci wyobrażenie - w przypadku zwykłych akumulatorów kwasowo-ołowiowych, maksymalny prąd ładowania wynosi około dziesięciu do dwudziestu procent ich pojemności. Akumulatory o pojemności 110 Ah będą miały idealny prąd ładowania około 15 A. Ogólnie rzecz biorąc - im większy akumulator, tym wyższy prąd ładowania - jednak jest to również prawdą w odniesieniu do typu akumulatora - w celu najbardziej efektywnego wykorzystania wzmacniacza zalecamy stosowanie akumulatorów innych niż konwencjonalne akumulatory kwasowe. Typowym przykładem potwierdzającym to stwierdzenie są akumulatory AGM, które mogą być ładowane prądem do 25 do 30 amperów przy tej samej pojemności. Takie parametry ładowania mogą ostatecznie skutkować skróceniem czasu ładowania o połowę do jednej czwartej w porównaniu z konwencjonalnymi ładowarkami bazowymi.
Jak rozróżnić boostery według kryteriów wyboru?
Jak już wspomniano, booster dobieramy na podstawie zastosowania w kamperze lub przyczepie kempingowej oraz rodzaju używanego akumulatora. Dlatego przygotowaliśmy modelowe przykłady wyboru odpowiedniego boostera.
Jeśli użytkownik potrzebuje boostera do kampera z zalanym akumulatorem 150 Ah, wybieramy podstawową serię MT CAC (w tym przypadku MT CAC 1220, który ma prąd ładowania do 20 A). Ta gama boosterów ma wszystko, co jest potrzebne do użytku w przyczepie kempingowej - podłączenie do
Podłączenie do 220 V i ładowanie impulsowe, możliwość podtrzymania akumulatora nawet podczas długotrwałego ładowania (na przykład w zimie). Może skutecznie ładować nawet w przypadku wahań napięcia w sieci.
Jeśli użytkownik zainstaluje urządzenie wspomagające w kamperze z akumulatorem AGM o pojemności do 150 Ah
i jest zadowolony z prostego ładowania akumulatora nadwozia lub silnika podczas jazdy, najlepszym rozwiązaniem jest seria boosterów MT LB o prądzie ładowania od 25 do 30 A.
Jeśli wzmacniacz do kampera jest wymagany przez bardziej wymagającego użytkownika z akumulatorem LiFePO4 o pojemności 90 Ah, z panelem słonecznym i wymogiem utrzymywania akumulatora z sieci w garażu, na przykład w okresie zimowym lub między podróżami, taki użytkownik będzie korzystał z najwyższej serii MT BCB 40/40. Ten typ można połączyć z systemem solarnym tylko w przypadku zakupu kompletnego zestawu.
Typowe przykłady modeli mogą wykraczać poza zakres modeli boosterów MT LB, które są przeznaczone do ładowania prądem do 75 lub 90 A. Akumulatory wymagające takich prądów ładowania są bardzo drogie i ich zastosowanie w pojazdach kempingowych jest raczej rzadkie. Boostery z tej serii nie mają możliwości podłączenia z sieci 220 V, więc przeznaczone są wyłącznie do samochodów osobowych. Chociaż urządzenie nie jest drogie, jego instalacja może przekroczyć koszt samego zakupu.
Kompletne rozwiązanie dla samochodów kempingowych?
Büttner Elektronik, wiodąca firma w dziedzinie sprzętu elektrycznego do przyczep kempingowych, oferuje, oprócz zwykłych boosterów, serię MT BCB, która ma możliwość bezpośredniego podłączenia panelu słonecznego z kontrolerem MPPT (tej samej marki). Kupując ten zestaw, można uzyskać kontrolowane ładowanie, w którym oba urządzenia współpracują ze sobą i automatycznie dostosowują prąd ładowania kierowany do akumulatorów w zależności od dostępnej mocy z alternatora i aktualnego stanu pojemności akumulatora.
W przypadku samochodów kempingowych, w których spodziewane są krótkie i częste podróże, bardzo ważne jest, aby ładowanie było jak najbardziej wydajne i aby akumulator nadbudowy był ładowany tak szybko, jak to możliwe. Dzięki serii MT BCB możliwe jest osiągnięcie pełnego naładowania akumulatora nawet podczas krótkich podróży, a tym samym stanie się w pełni niezależnym podróżnikiem.
Czy booster jest tego wart?
Booster to bardzo zaawansowane urządzenie na wysokim poziomie technicznym, którego w zdecydowanej większości przypadków przeciętny użytkownik nie jest w stanie samodzielnie dobrać czy zainstalować. Urządzenia te są między innymi stosunkowo drogie i nie są automatycznie najlepszym rozwiązaniem dla każdego. Booster jest opłacalny dla bardziej wymagających użytkowników, którzy spędzają dużo czasu w przyczepie kempingowej lub kamperze. Ich głównym priorytetem jest niezależność od zewnętrznych połączeń elektrycznych i stale naładowany akumulator.
Aby uzyskać pomoc w wyborze boostera, skontaktuj się z nami. W sprawie montażu można skontaktować się z naszym serwisem przyczep kempingowych i kamperów Burimex Sp. z o .o.